PRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENT stage-0-hoverPRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENT PRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONPRODUCTDEVELOPMENTPRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONPRODUCTDEVELOPMENTRAWMATERIALS PRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENT stage-3PRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENTPRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENTPRODUCTION &OPERATION stage-4PRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENTPRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFEPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENT stage-5PRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENTLOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENT
שינוע בטיחותי של ברום

שינוע בטיחותי של ברום

ICL היא אחת מיצרניות הברום המרכזיות בעולם, ומשכך עליה לפעול בהתאם לתקנים בינלאומיים בדבר שימושיו והובלתו. עקב תכונותיו הייחודיות והמסוכנות של הברום, ישנן תקנות בינלאומיות בדבר שינועו, החלות בלי תלות ברגולציה המקומית של כל מדינה ומדינה. \

ICL משווקת מגוון רחב של מוצרים בכל רחבי העולם. אחד ממוצרי המפתח שלה הוא ברום. ICL מייצרת כ-200,000 טון ברום מדי שנה ב-ICL ים המלח. חלק מן הברום מועבר למפעל תרכובות הברום של ICL נאות חובב, שם הוא משולב עם מרכיבים אחרים לייצורם של מוצרים חדשים. ברום שאינו מועבר לשימוש ICL נאות חובב משונע ונמכר ללקוחות שונים ברחבי העולם.

ICL היא יצרנית הברום מספר אחת בעולם, ואחראית ל-38% מכושר ייצור הברום הגלובלי.

בשל תכונותיו הייחודיות של הברום, פיתחה ICL מדיניות ניהול בטיחות ייעודית ביחס לחומר זה. לקוחות חדשים נדרשים לעבור תהליך הערכה קפדני בטרם תתקבל ההזמנה הראשונה. לקוחות חדשים ולקוחות שטרם עברו ביקורת כאמור מחויבים לעבור ביקורת בטרם אספקת משלוח סיטוני ראשון של ברום. חלק מן הלקוחות הקיימים המצויים ברמת סיכון גבוהה עוברים ביקורות מפעם לפעם. לקוחות שאינם עומדים בתנאי הביקורת, או שלא עברו את הביקורת במועד, יסומנו כמפרי-ציות, ו-ICL תעצור את אספקת הברום אליהם עד למועד בו יעמדו בדרישות.

ICL פרסמה "מדריך לבטיחות ברום", המספק ללקוחות ולמשתמשים אחרים פרקטיקות מיטביות לטיפול בברום לכל אורך מחזור חייו. מדריך הבטיחות כולל הנחיות מקצועיות בדבר: אריזה ותיוג, הובלה בטוחה (לרבות רשימות ביקורת – צ'ק ליסט – לנהגים), תגובה במקרה חירום, ועוד נושאים רבים אחרים. 

הובלה

ברום הוא חומר ייחודי ומסוכן, ומחייב הובלה וטיפול זהירים וקפדניים. ICL מחזיקה צי של כ-1,100 מכליות מיוחדות (ISO tanks – איזוטנקים) עשויות פלדה ובעלות ציפוי עופרת, בכושר נשיאה של 20 טון ברום כל אחת, לשם שינוע ברום.

שינוע ברום כפוף לתקנים מחמירים ביותר. כל איזוטנק עובר בחינה של בודק מוסמך. איזוטנק שאינו עומד במבחנים מסוימים נשלח לתיקון או מושבת.

ICL מובילה ברום מ-ICL ים המלח לנאות חובב במסלול ייעודי. הברום המיוצא מישראל משונע באמצעות רכבת לנמלים שונים. בעת שינוע ברום ננקטים מספר אמצעי זהירות שונים. כל משלוח מבוצע במהירויות נמוכות, ולכל רכבת המובילה משלוח ברום מצורף קרון מיוחד של ICL המכיל חומר שנועד לנטרול מהיר של ברום במקרה של תאונה. זאת לצד אמצעי בטיחות נוספים המלווים כל משלוח.

מרגע הגעתם של האיזוטנקים לנמל, מבצעת החברה בדיקה לאיתור דליפות בטרם טעינת האיזוטנקים לספינות. לאחר הטעינה, עוברים האיזוטנקים בדיקה נוספת לאיתור דליפות. בנמל היעד עוברים האיזוטנקים בדיקה נוספת לאיתור דליפות המבוצעת על-ידי חברה בינלאומית מוסמכת. מנמל היעד הברום משונע ללקוחות על גבי משאיות סמיטריילר. איזוטנקים ריקים עוברים בדיקה קפדנית בכל נקודות המעבר העיקריות ונשלחים בחזרה ל-ICL ים המלח.

 

ניהול משברים

בשל תכונותיו המיוחדות והמסוכנות של הברום, הטיפול בו מחייב הכשרה ומקצועיות ברמה גבוהה ביותר.

בישראל, תקריות בהן מעורבים חומרים מסוכנים (חומ"ס) מטופלות בדרך כלל על-ידי כוחות משטרה וכיבוי אש. עם זאת, עקב תכונותיו הייחודיות של הברום שנזכרו לעיל, תקריות במהלך השינוע מצויות באחריותה של ICL. לפיכך, הקימה ICL מערכת מתואמת במיקומים גיאוגרפיים מרכזיים לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל. כבאים מוסמכים, אשר עיקר פעילותם הוא טיפול בברום, הם אלו הפועלים בשטח במקרה חירום. ICL אף פיתחה ומחזיקה בבעלותה ציוד ייחודי לטיפול במקרי חירום הקשורים לברום.

במדינות זרות (מחוץ לגבולות ישראל), שכרה ICL את שירותיהן של חברות מקומיות המתמחות במתן שירותי חירום. ICL מפקחת, מכשירה ומספקת ציוד ייחודי לצוותי החירום. חלק מצוותי חירום אלה מגיעים לישראל על מנת ללמוד על תכונותיו הייחודיות של הברום ולעבור אימונים להתמודדות עם תרחישי חירום.

BromAid

שלוש יצרניות ברום – ICL מוצרים תעשייתיים, Lanxess ו-Albemarle Europe Sprl, מקיימות שיתוף-פעולה על מנת להתמודד עם תקריות אמיתיות ופוטנציאליות של דליפת ברום באירופה. שלוש החברות הסכימו על עקרונות ונהלים לטיפול במצבי חירום הקשורים בברום. החברות הקימו אתר אינטרנט הנקרא BromAid, המתאר את שירותי החירום שמספקות החברות במקרה של תקריות במתקני הברום של לקוחות ובמהלך הובלה בכביש, ברכבות או בים. האתר כולל גם מדריך בטיחות המספק מידע והנחיות הן למשתמשים בברום והן לצוותי חירום מקצועיים. עוד נכללים בו מידע אודות תכונותיו של הברום והנחיות בדבר הפעולות שיש לבצע באתר התרחשותה של תקרית. 

חברה המספקת ברום מקבלת על עצמה חובה כללית לתת מענה במצב חירום. עם זאת, ההסדרים בין החברות מאפשרים מתן מענה על-ידי חברה אחרת המשתתפת בהסדר, במטרה לחסוך זמן, לספק תגבורת או לצמצם את השפעות התקרית. 

כל אחת מן החברות השותפות מחזיקה מערכת לקבלת התראות חירום בכל שעה, ביום או בלילה, ולהעברת התראות אלה לבעלי התפקידים המתאימים בחברות. בכך מובטח כי ייעוץ של מומחים יינתן בהקדם וכי, במקרה הצורך, יישלח צוות תגובה מיוחד ומוסמך לטיפול בתקרית.

תקריות הובלה במהלך תקופת הדיווח

ביוני 2019 אירעו שתי תקריות (בימים 3 ביוני ו-23 ביוני) במהלך הובלתם של חומרים מסוכנים (חומצה הידרוברומית – HBr) במשאיות המופעלות על-ידי ICL מפעלי תובלה, שתיהן בכביש 25 (באר שבע- דימונה-ים המלח). בשני המקרים, נהגי המשאיות הבחינו בדליפה ממיכל אגירת הנוזלים במשאית. מיד עם זיהוי התקלה, ביצעו הנהגים עצירה בטוחה בשולי הדרך מבלי להפריע לתנועה בכביש, ומסרו דיווח מיידי על התקרית לאחראי החירום בחברה ולרשויות המתאימות. 

בשני המקרים, צוותי חירום של ICL, כמו גם צוותי חילוץ והצלה, הגיעו למקום בתוך דקות ספורות, ונטרלו את המפגע (בתיאום מלא בין גורמי ICL לרשויות). שתי התקריות הסתיימו במהירות וללא כל השלכות משמעותיות.

במהלך התקרית הראשונה (3 ביוני), במהלך הטיפול בתקלה, חש אחד מאנשי צוות החירום, שהיה מצויד במשקפי מגן, בצריבה בעינו ונזקק לטיפול רפואי. התקרית השנייה (23 ביוני) הסתיימה ללא פציעות כלשהן.

בתחקור התקריות נמצאו כשלים טכניים (כשלים שונים בכל תקרית) אשר גרמו לדליפה. המסקנות שעלו בתחקירים יושמו, ותדירות בדיקות הביקורת של הרכיבים שכשלו הוגברה. בנוסף, גלאי חומצה הידרוברומית ברום, לרבות מחוון בתא הנהג, הותקנו בכל המשאיות הרלוונטיות. 

קרא עוד

BromoQuel™

ICL פיתחה מוצר חדשני לשיפור הטיפול בתקריות פוטנציאליות של דליפת ברום. BromoQuel™ מספק מענה בטיחותי וריסון מיידי של דליפות אדי ונוזלי ברום.

בעוד שיטות הטיפול הקיימות במקרי חירום הקשורים בברום מחייבות תגובה ממושכת ומורכבת, מוצרי BromoQuel™ החדשים מתוצרת ICL הופכים את הברום החופשי למלחים מורכבים, ובכך מביאים למזעור מיידי של התפשטות הדליפה באמצעות מוצר-קצה שניתן לאסוף בקלות. לקריאה נוספת...

האתר עושה שימוש בcookies . כדי לספק לך חווית גלישה טובה יותר, וכן למטרת סטטיסטיקה, איפיון ושיווק.